남춘모 [회화]
남춘모는 조형의 본질적인 요소인 ‘선(線)’에 천착해왔다. 어린 시절 마을의 밭고랑과 이랑 사이에서 반짝이던 빛에서 영감을 얻은 그의 작품 세계는 선에 대한 모든 것을 실험해온 여정이라 해도 과언이 아니다. 다양한 수법을 구사하는 작가는 색상과 재료를 달리하고 차원을 확장하면서 선이 지닌 가능성을 끌어낸다. 선이 그리기(drawing)라는 행위 수단에 머물기를 거부할 때 어떤 잠재력을 펼칠 수 있는지 평면적으로 때로는 부조적으로 보여줌으로써 선의 추상성을 조형적으로 구상(具象)한다. 물감은 물론 패브릭과 합성수지 등 현대적 재료에 까다로운 공정을 거쳐 노동집약적으로 완성되는 그의 작품은 회화와 조각의 경계, 나아가 과거와 현재의 접점에서 선을 탐구한다.
Void 3003, 115x100cm, Acrylic on canvas, 2024
spring-beam, 245x245x160cm, Oil on coated fabric, 2023-2024 (낙선재 설치물)
작품 관련 문의: 010-8650-3283
Nam Tchun-Mo [Painting]
Nam Tchun-mo has dedicated his artistic journey to the exploration of one fundamental element: the line. Inspired by the shimmering light between the furrows of the fields in his childhood village, his work is a continuous investigation into the possibilities of the line. Nam skillfully experiments with color, materials, and dimensions, pushing the boundaries of what a line can convey. He uncovers the line’s latent potential, showing how it can transcend mere drawing to become something abstract yet tangible, often through both two-dimensional and relief forms. His meticulously crafted works, using modern materials like fabric and synthetic resin alongside traditional paint, delve into the intersection of painting and sculpture, as well as the meeting point between past and present.
Void 3003, 115×100 cm, Acrylic on canvas, 2024
Spring-beam, 245x245x160 cm, Oil on coated fabric, 2023-2024 (Installed at Nakseonjae)